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고려대학교 교수소개

Knowledge & Innovation

소개

Prof. 정세훈

Tel:  02-3290-2251

E-mail: sjeong@korea.ac.kr

  • About Professor
  • Curriculum Vitae
  • Publication
  • Research
  • Teaching
  • Lab Members
  • Profile

    정세훈 교수는 현재 고려대학교 미디어학부 교수이며, 고려대학교 입시위원 및 입학 사정관을 맡고 있습니다.


    주 연구 분야는 디지털 미디어 환경에서 미디어 이용자들의 (1) 변화하는 미디어 이용 행태, (2) 변화하는 메시지 전략, 그리고 이러한 (3) 미디어 및 메시지의 효과를 살펴보는 것입니다.


    (1) 미디어 이용과 관련해서는 다양한 매체를 연속적으로 또는 동시에 사용할 수 있는 멀티미디어 N스크린 또는 멀티태스킹 행위에 관심을 가지고 있는데, 그 이유는 이러한 미디어 테크놀로지와 이용 방식을 통해 미디어 이용자들은 시간과 공간의 제약을 넘어서 항시적으로 미디어에 연결될 수 있기 때문이다. 그리고 이러한 미디어 이용 행태는 미디어 이용의 “양적 증가” (이용 시간 증가)를 통해 미디어의 효과를 증가시킬 수도 있고, 미디어 이용의 “질적 감소” (주목도 및 집중도 감소)를 통해 미디어의 효과를 감소시킬 수도 있기 때문이다.


    (2) 메시지 전략과 관련해서는 멀티미디어 환경에서 매체별 메시지를 다양하게 연결하는 크로스미디어 메시지 전략 및 매체의 콘텐츠와 브랜딩을 연결하는 네이티브 광고 전략 등에 관심을 가지고 있다. 각 매체적 속성을 극대화 시키면서도 다매체 간에 일관된 메시지를 활용하는 것은, 과거에도 그래왔지만 새로운 멀티미디어 환경에서 더욱 유용한 설득적 마케팅 전략이기 때문이다.


    (3) 미디어 및 메시지 효과와 관련해서, 디지털미디어 및 소셜미디어를 통해 생산되고 전파되는 댓글 및 가짜뉴스에 관심을 가지고 있다. 인공지능 알고리즘에 의해 추천되는 맞춤형 정보 또는 유사한 성향의 소셜 네트워크에 의해 공유되는 정보는 의견의 양극화 및 지식 격차를 유발하여 사회 갈등으로 이어질 수 있기 때문이다. 그리고 이에 대한 해결책 중 하나로서 디지털 미디어 리터러시의 필요성에 대해 관심을 가지고 있다.

  • Curriculum Vitae

    Education
    • Ph.D. 2008 Annenberg School for Communication, University of Pennsylvania, Philadelphia, PA, USA
    • M.A. 2005 Annenberg School for Communication, University of Pennsylvania, Philadelphia, PA, USA.
    • B.A. 2003 Dept. of Communication, Seoul National University, Seoul, Korea. (서울대학교 언론정보학과)
    Professional Experiences
    • 2009-현재 : 고려대학교 미디어학부 교수
    • 2015-2016: University of Texas M.D. Anderson Cancer Center Visiting Professor (교환교수)
  • Publication

    • Hwang, Y., & Jeong, S.-H. (2018). Multitasking and task performance: Roles of task hierarchy, sensory interference, and behavioral response. Computers in Human Behaviors, 81, 161-167.

    • Hwang, Y., & Jeong, S.-H. (2018). Editorial content in native advertising: How do brand placement and content quality affect native advertising effectiveness? Journal of Advertising Research, 58.

    • Hwang, Y., Lee, J., Kim, S., & Jeong, S.-H. (2018). Mobile game users’ evaluations of in-game advertising: Role of multitasking and persuasion knowledge. International Journal of Mobile Communications, 16.

    • 염정윤·정세훈 (2018). 가짜뉴스에 대한 인식과 팩트체크 효과연구. 한국언론학보, 62(2), 41-80.

    • Hwang, Y., Choi, I., Yum, J.-Y., & Jeong, S.-H. (2017). Parental mediation regarding children’s smartphone use: Role of protection motivation and parenting style. CyberPsychology, Behavior, & Social Networking, 20, 362-368.

    • So, J., Jeong, S.-H., & Hwang, Y. (2017). Which type of risk information to use for whom? Moderating role of outcome-relevant involvement in the effects of statistical and exemplified risk information on risk perceptions. Journal of Health Communication, 22, 304-311.

    • 김류원·정세훈 (2017). 자아조절자원이 기부의도에 미치는 영향. 한국언론학보, 61(5), 379-404.

    • 최수정·정세훈 (2017). 페이스북 (Facebook) 에서 뉴스 댓글이 이용자들의 여론 인식, 책임귀인 및 정책 의견에 미치는 영향. 사이버커뮤니케이션학보, 34(3), 271-313.

    • 김초희·염정윤·김류원·정세훈 (2017). 스피치 교육에서 영화 활용의 효과. 한국소통학보, 16(3), 197-227.

    • 정세훈·염정윤·최인호·최수정·정민혜 (2017). 국내 미디어 멀티태스킹 연구 현황: 이용과 효과 연구를 중심으로. 광고홍보학보, 19(1), 102-135.

    • 정세훈·염정윤·최인호·최수정·정민혜 (2017). 시간대별 미디어 멀티태스킹: 다이어리 연구. 광고학연구, 28(1), 127-149.

    • Jeong, S.-H., & Hwang, Y. (2016). Media multitasking effects on cognitive and attitudinal outcomes: A meta-analysis. Human Communication Research, 42, 599-618.

    • Hwang, Y., & Jeong, S.-H. (2016). Information insufficiency and information seeking: An experiment. Science Communication, 38, 679-698.

    • Hwang, Y., & Jeong, S.-H. (2016). “This is a sponsored blog post, but all opinions are my own”: The effects of sponsorship disclosure on responses to sponsored blog posts. Computers in Human Behaviors, 62, 528-535.

    • Kim, S., Lee, J., Hwang, Y., & Jeong, S.-H. (2016). Effects of prominent in-game advertising in mobile media: cognitive affective, and behavioral outcomes and the moderating role of persuasion knowledge. International Journal of Mobile Communications, 14, 203-224.

    • 염정윤·최수정·정민혜·최인호·정세훈 (2016). 초등학생 대상 스마트폰 중독 예방교육 효과. 사이버커뮤니케이션 학보, 33(2), 173-207.

    • Jeong, S.-H., Kim, H., Yum, J., & Hwang, Y. (2015). What type of content are smartphone users addicted to?: SNS vs. Games. Computers in Human Behaviors, 54, 10-17.

    • Hwang, Y., & Jeong, S.-H. (2015). Predictors of parental mediation regarding children’s smartphone use. CyberPsychology, Behavior, & Social Networking, 18, 737-743.

    • Jeong, S.-H., & Hwang, Y. (2015). Multitasking and Persuasion: The role of structural interference. Media Psychology, 18, 451-474.

    • Yum, J., & Jeong, S.-H. (2015). Examining the public’s responses to crisis communication from the perspective of three models of attribution. Journal of Business and Technical Communication, 29(2), 159-183.

    • 김형지·정세훈 (2015). 중장년층 인터넷 이용자의 온라인 개인정보 노출 및 보호행동의 차이에 관한 연구, 사이버커뮤니케이션 학보, 32(3), 49-79.

    • Hwang, Y., Kim, H., & Jeong, S.-H. (2014). Why do media users multitask?: Motives for general, medium-specific, and content-specific types of multitasking. Computers in Human Behavior, 36, 542-548.

    • 염정윤·정세훈 (2014). 메시지 측면성에 따른 정보원의 설득효과 연구: 설득의도의 매개과정을 중심으로. Journal of Public Relations, 18(3), 334-363.

    • 이윤하·최인호·염정윤·정세훈 (2014). CSR 메시지에서 내러티브와 영상 이미지의 설득 전략 효과에 관한 연구. Speech & Communication, 22, 66-100.

    • 이희정·염정윤·정세훈 (2014). 블로그 마케팅에서 정보원의 정보전달 방식과 후원 표시 유무의 효과: 설득지식 모형을 중심으로. 사이버커뮤니케이션 학보, 31(3), 95-130.

    • 신해원·최인호·염정윤·정세훈 (2013). 기업 페이스북에서 마케터의 자기노출과 이용자의 관여도 효과. 사이버커뮤니케이션 학보, 30(3), 41-78.

    • 이미경·최인호·정세훈 (2013). 기업 페이스북에서 긍정ㆍ부정 댓글이 소비자들의 태도, 규범 및 구매행동에 미치는 효과. 한국언론학보, 57(4), 51-71.

    • 조영신·정세훈 (2013). 소셜미디어를 이용한 사회공헌 활동 PR에서 활동 주체와 전달 정보원에 따른 설득효과 연구 설득지식모형을 중심으로. 한국광고홍보학보, 15(4), 38-72.

    • 정세훈·염정윤 (2013). 광고 신념과, 태도, 그리고 회피에서 수용자 성향의 조절효과: 조절된 매개 모형 검증. 한국광고홍보학보, 15(4), 73-99.

    • 이무신·정세훈 (2013). 모바일 광고의 상호작용성 정도, 이용자의 인지욕구, 그리고 멀티태스킹효과 연구. 한국광고홍보학보, 15(1), 86-115.

    • 김형지·김정환·정세훈 (2013). 스마트폰 이용이 기존 미디어 이용에 미치는 영향. 미디어경제와문화, 11(1), 88-119.

    • 김형지·김정환·정세훈 (2013). 스마트폰 중독의 예측 요인과 이용 행동에 관한 연구. 사이버커뮤니케이션학보, 29(4), 55-93.

    • Kim, S., Jeong, S.-H., & Hwang, Y. (2013). Predictors of pro-environmental behaviors of American and Korean Students: The application of the theory of reasoned action and protection motivation theory. Science Communication, 35(2), 168-188.

    • Jeong, S.-H., Cho, H. & Hwang, Y. (2012). Media literacy interventions: A meta-analytic review. Journal of Communication, 62, 454-472.

    • Jeong, S.-H., & Hwang, Y. (2012). Does multitasking increase or decrease persuasion?: Effects of multitasking on comprehension and counterarguing. Journal of Communication, 62, 571-587.

    • Hwang, Y., Cho, H., Sands, L., & Jeong, S.-H. (2012).Effects of gain- and loss-framed messages on the sun safety behavior of adolescents:The moderating role of risk perceptions. Journal of Health Psychology, 17(6), 929-940.

    • Jeong, S.-H., Yoori, Hwang & Fishbein, M. (2010). Effects of exposure to sexual content in the media on adolescent sexual behaviors: The moderating role of multitasking with media. Media Psychology, 13(3), 222-242.

    • Zhang, W., Jeong, S.-H., & Fishbein,M. (2010). Situational factors competing for attention: The interaction effect of multitasking and sexually explicit content on TV recognition. Journal of Media Psychology, 22(1), 2-13.

    • Jeong, S.-H. (2010). Public support for Haitian earthquake victims: Role of Attributions and emotions. Public Relations Review, 36, 325-328.

    • Hwang, Y., & Jeong, S.-H. (2010). Responses to “Notes on ‘Revisiting the knowledge gap hypothesis: A meta-analytic review of thirty-five years of research.’” Journalism & Mass Communication Quarterly, 87, 633-638.

    • Paek, H. J., Lee, A. L., Jeong, S.-H., Wang, J., & Dutta, M. J. (2010). The emerging landscape of health communication in Asia: Theoretical contributions, methodological questions, and applied collaborations. Health Communication, 25, 552-559.

    • Jeong, S.-H. (2009). Public's responses to an oil spill accident: A test of the attribution theory and situational crisis communication theory. Public Relations Review, 35, 307-309.

    • Hwang, Y., & Jeong, S.-H. (2009). Revisiting the knowledge gap hypothesis: A meta-analytic review of thirty-five years of research. Journalism & Mass Communication Quarterly, 86(3), 513-532.

    • Jeong, S.-H. (2008). Persuasive effect of visual metaphors in advertising: Is it attributable to metaphorical rhetoric or visual argumentation? Journal of Marketing Communications, 14(1), 59-73.

    • eong, S.-H., & Fishbein, M. (2007). Predictors of multitasking with media: Media factors and audience factors. Media Psychology, 10(3), 364-384.

    • Jeong, S.-H. & Fishbein, M. (2007). Multiple media use and multitasking with media. Revista Iberoamericana de Comunicacio,13, 27-38.

    • Jeong, S.-H. (2007). Effects of news about genetics and obesity on controllability attributions and helping behaviors. Health Communication, 22(3), 221-228.
  • Research

    Research Topic

    Professor Se-Hoon Jeong is currently a professor at the School of Media and Communication, at Korea University.


    My major research interests include (1) the changing behaviors of media users, (2) the changing message strategies, and (3) the effects of media and messages in the digital media environment.

    (1) For media use, I am particularly interested in multiple media use and media multitasking, because by engaging in such behaviors media users can be constantly connected to the media. This type of behavior could (a) increase the “quantity” of media use and increase media effects, or (b) decrease the “quality” of media use and decrease media effects.


    (2) For message strategies, I am particularly interested in message strategies, such as cross media and native advertising. I believe these persuasive marketing communication strategies have been effective, and will be even more important in the changing media environment.


    (3) For media and message effects, I am particularly interested in user comments and fake news. Personally tailored content based on recommendation AI algorithms, or information shared through social networks could lead to polarized opinions and gaps in knowledge. In response to the changing media environment, I believe that media users should be equipped with digital media literacy.

  • Teaching

    • 설득커뮤니케이션 Persuasive Communication

    • 전략커뮤니케이션 Strategic Communication

    • 광고 Advertising

    • 헬스커뮤니케이션 Health Communication
  • Lab Members

    • 최인호: LG전자(해외마케팅 IMC팀), 기획재정부(대변인실 외신업무팀), 고려대(연구교수), 명지대(객원교수) 등에서 근무하였고 메시지 효과, 미디어 리터러시, 디지털 격차 연구에 관심을 가지고 있다.

    • 염정윤: PR 회사 근무 경력을 바탕으로 마케팅 커뮤니케이션 효과에 관심을 가지고 연구를 진행하고 있다.

    • 김류원: 금융권과 공공기관에서 마케팅·홍보 업무 경력이 있으며, 연구 관심분야는 설득 메시지 효과와 수용자 연구이다.

    • 이미경: 오길비 코리아 (기획팀), 덴츠 코리아 (기획팀)등에서 근무하였고 광고대행사 캠페인 디렉터의 경력을 바탕으로 멀티태스킹, 광고 효과, 디지털 콘텐츠 효과, 소셜 미디어 연구에 관심을 갖고 있다.

    • 신하나: 국내외 채널에서 방송편성, 홍보, 마케팅 등 업무 경력을 가지고 있고, 연구 관심사는 미디어 리터러시 분야이다.