소개
Prof. 김희정
Hee-jeong Kim
Tel: 02-3290-2332
E-mail: heejeongkim@korea.ac.kr
- About Professor
- Publication
- Research
- Teaching
Profile
고려대학교 수학교육과 부교수 / 고려대학교 교육연수원 부원장
Associate Professor of Mathematics Education / Vice Director of the Center for In-service Teacher Professional Development
Department of Mathematics Education / Center for In-service Teacher Professional Development
College of Education,
Korea University. Republic of Korea
모두 다 같이 질 높은 수학 배움의 기회를 위한,
가치 있는 수학교육을 위한 연구와 실행을 위하여...
Publication
저서 및 북챕터
-
<의도적 수업 논의, 수학교실을 바꾼다>, 김희정 & 손지원 번역. 경문사. 2023.
-
<예비교사와 현직교사를 위한 수학과 교수학습의 이론과 실제>, 전영주, 임해미, 김희정 외. (공저). 경문사. 2023.
-
<예비 수학 교사교육: 교사교육 프로그램과 과제>, 권나영 외. (공저). 경문사. 2022.
-
<Teachers Talking about Their Classrooms>, Clarke, D. et al. Routledge. 2021. Chapter 18. & Chapater 19.
-
<15분의 기적: 수학 수업이 즐거워진다>, 김희정 & 손지원 번역. 경문사. 2018.
국제학술지
-
Lee, H., Cho, H., & Kim, H. J. (in press). Investigating preservice teachers' feedback to students' mathematical solutions. Journal of Education for Teaching.
-
Han, C, Kim, H. J., Kwon, O., & Lim, W. (2023). Exploring changes of mathematics teachers’ noticing in a video club: Identifying turning points. International Journal of Science and Mathematics Education. 1-27.
-
Lee, H. & Kim, H. J. (2022). Learning from noticing: elementary mathematics preservice teachers' noticing and responsiveness on lesson modification. Educational Studies. 1-22.
-
Seah, W., Kim, H.J. & Kim, D. J. (2021). Reimagining mathematics education for the 21st century in the 21st century. Journal of Educational Research in Mathematics 31 (3), 393-404.
-
Kim, H. J., Metzger, M., & Heaton, R. (2020). Teacher planning sessions as professional opportunities to learn: an elementary mathematics teacher's re-conceptualization of instructional triangles. International Journal of Science and Mathematics Education, 18, 1207-1227.
-
Kim, H. J. (2019). Teacher learning opportunities provided by implementing formative assessment lessons: Becoming responsive to student mathematical thinking. International Journal of Science and Mathematics Education, 17(2), 341-363.
-
Lim, W., Lee, J-E, Tyson, K., Kim, H. J., & Kim, J. (2019). An integral part of facilitating mathematical discussions: Follow-up questioning. International Journal of Science and Mathematics Education, 18, 377-398.
-
Murata, A., Siker, J., Kang, B., Baldinger, E., Kim, H. J., Scott, M., & Kanouette, K. (2018). Math talk and student strategy trajectories: The case of two first grade classrooms. Cognition and Instruction, 35(4), 290-316.
국내학술지
-
이기마, 이유정, 김희정(2023). 국내 AI 수학 학습 플랫폼의 적응형 학습에 대한 분석. 한국학교수학회논문집. 26(3). 245-268.
-
Lee, G., Kim, H., Hwang, J. (2023). A critical exploration of mathematics learning trajectories research in the Korean context: A systematic literature reivew. Journal of Educational Research in Mathematics, 33(3), 721-744.
-
김소민, 김희정(2023). 수학교사의 수학 학습동기 유발 효능감 측정 도구 개발 연구. 한국학교수학회논문집, 26(2), 159-184.
-
조형미, 이혜진, 김희정(2023). 한국과 미국 예비 초등교사는 자연수 덧셈과 뺄셈 연산에 대한 학생의 수학적 전략과 오류를 어떻게 분석하는가? 한국학교수학회논문문집, 25(4), 423-446.
-
김희정 외.(2022). 초등학교 수학 학습 어려움 진단을 위한 평가 문항 개발 및 적용 연구. 한국학교수학회논문문집, 25(3), 261-278.
-
이기마, 김희정(2022). 수학 교수학적 어휘의 변화: 텍스트 마이닝 기법을 이용한 교실수업 어휘 연구의 확장. 수학교육, 61(4), 559-579.
-
김희정(2022). 예비 수학교사의 수학적 사고 중심 수업에 관한 노티싱 역량 탐색. 수학교육, 61(2), 339-357.
이하 google scholar 또는 kri 참조.
-
Research
Research Topic
the overarching goals for my research are to investigate:-
how mathematics teachers learn to notice and learn for improving instructional practices that develops students' mathematical thinking in and from teaching;
-
how students develop their mathematical reasoning and modeling competency in classroom
-
how teacher and students interact for making more accessible to the core learning opportunities of mathematics and mathematical practices;
-
how these two explorations appear differently and similarly, and what we can learn in and from cross cultural contexts;
-
how research support these practice (e.g., developing professional development tools and programs).
질 높은 수학 배움의 기회를 모든 학생들이 접근 가능한 수학 수업을 구현하기 위한 연구와 실행..
Research Projects funded...
-
International Classroom Lexicon Project (Cross-cultural study across 10 countries funded by Hongik University and Korea University
-
Turkey and Korea Collaborative Study by Investigating Mathematical Modeling Competency funded by National Research Foundation in Korea and Türkiye
-
AI and Digital Literacy in K-12 Math with AI Digital Textbook Development funded by KERIS
-
Teacher Noticing and Responsive Teaching funded by National Research Foundation
-
Core Practice in Algebraic and Functional Relations (Cross-cultural study between US and Korea funded by Spencer Foundation in US
-
Mathematical Growth Mindset funded by National Research Foundation
-
Teaching
학부
컴퓨터와 수학교육(영강), 2022년
수학교과논리및논술(영강), 2022년
수학교과교재및연구법(영강), 2023년~
현장교육을위한수학교수론(영강), 2023년~
대학원
연구방법론(영강)
수학적모델링
수학적문제해결
교육대학원
수학교육론수학교육론특강