제일총. (2023a). 格助詞「に」に関する韓中日本語学習者の習得状況. 日本語敎育, 104, 29-46.
(Korean and Chinese Learners' Acquisition Status of the Case Particle ‘ni’)



발행일:2023년 6월 30일


초록:본 연구에서는 일본어 학습에서 한국인과 중국인 학습자의 올바른 사용 및 오용 상황을 분석하기 위해 일본어 학습자의 작문 코퍼스를 활용하였다. 그 결과를 바탕으로 학습자를 위한 격조사 'に'의 습득 전략을 다음과 같이 제안한다. 먼저, 본 연구는 격조사 'に'의 올바른 사용 경향을 분석한 후, 코퍼스에서 격조사 'に'의 사용 빈도와 문법책의 등장 순서를 참고하여 한국인와 중국인 일본어 학습자들이 독자적인 습득 순서를 수립할 것을 제안한다. '混同'의 오용 유형에서 한국인 학습자들은 'に→で'의 혼란 유형에 특별한 주의를 기울일 필요가 있는 반면, 중국인 학습자들은 'に→で'와 'に→を'의 두 가지 혼란 유형에 특별한 주의를 기울일 필요가 있다. 'その他'의 오용 유형에서 한국인 학습자들은 일본어 학습의 장점 때문에 용법을 통해 격조사를 선택하기만 할 수 없고 중국인 학습자들은 초기 단계부터 문법 지식을 강화할 필요가 있다. '付加'의 오용 유형에서 한국인 학습자들은 모국어의 규칙을 일본어 학습에 직접 적용하는 것에 주의를 기울이고 중국인 학습자들은 기존의 일본어 문법 규칙을 남용하는 것을 피해야 한다.


In this study, the Japanese Learner's Written Composition Corpus was used to analyze the correct use and misuse situations of Korean and Chinese learners in Japanese language learning. Based on the results, the acquisition strategy of the case particle ‘ni’ for learners is proposed as follows. Firstly, after analyzing the correct use tendency of case particle ‘ni’, this study proposes that Korean and Chinese Japanese learners establish their own acquisition order by referring to the frequency of use of case particle ‘ni’ in the corpus and the order of appearance in grammar books. In terms of the misuse type of ‘Confusion’, Korean learners need to pay special attention to the type of confusion: ‘ni→de’ while Chinese learners need to pay special attention to two types of confusion: ‘ni→de’ and ‘ni→wo’. In terms of the misuse type of ‘Others’, Korean learners cannot just choose case particles through usage because of their advantages in learning Japanese and Chinese learners need to strengthen their grammar knowledge from the early stage. In terms of the misuse type of ‘Adjunction’, Korean learners should pay attention to applying the rules of their native language directly to Japanese learning and Chinese learners should avoid overusing the existing rules of Japanese grammar.


DOI: 10.26591/jpedu.2023..104.003